"ENERJİ DOSTU MAVİ YEŞİL OKUL PROJESİ"

Okulumuzda, Milli eğitim Bakanlığının Temel Eğitim müdürlüğüne bağlı yürütmüş olduğu "Enerji Dostu Mavi Yeşil Okul Projesi" dahilinde öğrencilerimiz bilgilendirildi. Komisyon üyesi öğretmenlerimizin katkılarıyla sınıf ve okul bazlarında projeler yapılmaya başlandı. Bakanlığımızın proje amacı aşağıda verilmiştir.

Amaç

Temel Eğitim Genel Müdürlüğüne bağlı resmi okullarda kaynakların doğru ve verimli kullanıldığı sürdürülebilir çevre koşullarına katkıda bulunacak çeşitli uygulamalarla enerji tasarrufunu teşvik etmeyi ve bu kapsamda gerçekleştirilen sürdürülebilir yaşamın temelini oluşturan çalışmaların belirlenerek Enerji Dostu Mavi Yeşil Okul belgelendirilmesini amaçlamaktadır.

 

 

25.04.2025 226

  T.C

YÜREĞİR KAYMAKAMLIĞI

OĞUZCAN HASAN MURATLI İLKOKULU MÜDÜRLÜĞÜ

 

 

 
   


ENERJİ DOSTU MAVİ YEŞİL OKUL PROJESİ EYLEM PLANI

https://oguzcanhasanmuratliilkokulu.meb.k12.tr/asusilkokulu

                                          oguzcanhasanmuratliio

                                                                                                   

 

 

FAALİYET

NO

FAALİYET ALANI

KOORDİNASYON

VE UYGULAMA

TARİH

İÇERİK AÇIKLAMA

 

1

Okul bünyesinde okul müdürü, bir müdür yardımcısı ve iki öğretmenden oluşan “Enerji Dostu Mavi Yeşil Okul Projesi Uygulama Komisyonu” kurulur.

 

Alpaslan AKBULUT

 

24.03.2025

1. Alpaslan AKBULUT (Müdür)

2. Samet BÖRKLÜCE (Müd.Yrd.)

3. Melis BİRBİRİ (Sınıf Öğrt.)

4. Emel GÖKSU (Sınıf Öğrt)

5. Ceylan TOTİK (İngilizce Öğrt.)

…olmak üzere komisyonumuz kurulmuştur.

2

Okul Eylem Planı Hazırlama

Alpaslan AKBULUT

25.03.2025

Eylem Planı; okulumuzda yürütülen çevre dostu birçok

program ve proje ile ilişkili ve entegredir.

 

 

 

3

 

 

 

Dergi, poster ya da broşür çalışmaları

 

 

 

Samet BÖRKLÜCE

 

 

 

24.03.2025

11.04.2025

Enerji verimliliği konusunda enerji tasarrufu ve yenilenebilir kaynakları tanıtıcı içerikler hazırlanacak. Çevre bilincini artırmak için geri dönüşüm ve doğal kaynakların korunması temalı çalışmalar yapılacak. Yeşil dönüşüm kapsamında sürdürülebilir yaşam ve karbon ayak izini azaltma konuları işlenecek. Dijital dönüşüm alanında çevre dostu dijital araçlar ve enerji tasarruflu teknolojilere dair bilgilendirici materyaller

oluşturulacak.

 

 

 

4

 

 

Doğa gezisi, doğa yürüyüşü, harita ve pusula ile yön bulma ve benzeri çalışmalar

 

 

 

Melis BİRBİRİ

Ceylan TOTİK

 

 

 

Nisan-2025

Doğal kaynakların ve çevredeki biyoçeşitliliğin tanınması amacıyla öğrencilere yönelik doğa gezileri ve doğa yürüyüşleri düzenlenecektir. Bu etkinliklerde, harita ve pusula kullanarak yön bulma gibi beceriler kazandırılacak, çevre bilincini artırmaya yönelik gözlem ve inceleme çalışmaları yapılacaktır. Ayrıca, biyoçeşitliliğin korunması için farkındalık oluşturacak

uygulamalı etkinlikler gerçekleştirilecektir.

 

 

 

5

 

 

Atık azaltma, geri ve ileri dönüşüm uygulama ve farkındalık çalışmaları

 

 

Melis BİRBİRİ

Ceylan TOTİK

Emel GÖKSU

 

 

Mart-2025 Mayıs-2025

Doğal kaynakların kullanımı kapsamında, öğrencilerde sorumlu tüketim bilincini geliştirmek için atık azaltma, geri dönüşüm ve ileri dönüşüm çalışmaları yapılacaktır. Bu etkinlikler, öğrencilerin bireysel tüketim alışkanlıklarını gözden geçirmelerine ve çevreye duyarlı çözümler üretmelerine olanak tanıyacaktır. Ayrıca farkındalık oluşturmak için bilgilendirici uygulamalar ve

projeler gerçekleştirilecektir.

 

 

6

 

Güneş paneli bulundurma, yağmur hasadı sistemi kurma, kompost, malçlama uygulama çalışmaları

 

Melis BİRBİRİ

Emel GÖKSU

 

24.03.2025

30.04.2025

Çevre dostu uygulamalar kapsamında, okulda yağmur hasadı sistemi kurularak su tasarrufu sağlanacak ve kompost uygulamalarıyla organik atıkların geri dönüşümü teşvik edilecektir. Bu çalışmalarla öğrenciler,

çevreye duyarlı uygulamaları öğrenerek sürdürülebilir bir yaşam anlayışı geliştirecektir.

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

Toplum hizmetlerine katılım

 

 

 

 

 

Emel GÖKSU

Melis BİRBİRİ

 

 

 

 

 

 

Nisan-2025

Okulumuzun bulunduğu bölgedeki çevresel koşullar dikkate alınarak, çevre, doğa, sürdürülebilirlik ve ekolojik okuryazarlık konularında toplum hizmetlerine katılım sağlanacaktır. Bu çerçevede, öğrenciler çevresel sorunlara duyarlılıklarını artırmak amacıyla yerel çevre temizliği, ağaçlandırma çalışmaları, geri dönüşüm projeleri ve doğal yaşamı koruma faaliyetlerine katılacaklardır. Ayrıca, toplumda çevre bilincini geliştirecek seminerler ve atölye çalışmaları düzenlenerek, okulumuzun çevreye duyarlı bir lider olmasına katkı sağlanacaktır. Bu tür çalışmalar, öğrencilerimizin              ekolojik okuryazarlıklarını geliştirmelerine ve çevreye yönelik sorumluluk bilinci kazanmalarına yardımcı olacaktır.

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

Veli bilgilendirme çalışmaları, toplantı, seminer, uygulama çalışmalarına aktif katılım vb.

 

 

 

 

 

Emel GÖKSU

Ceylan TOTİK

 

 

 

 

Nisan-2025

Çevre, doğa, sürdürülebilirlik ve ekolojik okuryazarlık konularında veli bilgilendirme çalışmaları yapılacaktır. Bu çalışmalar kapsamında, velilere yönelik toplantılar, seminerler ve uygulama çalışmalarına aktif katılım teşvik edilecektir. Velilere, çocuklarının çevre dostu alışkanlıklar edinmesi için evde yapılabilecek etkinlikler ve çevreye duyarlı yaşam tarzları hakkında bilgi verilecektir. Ayrıca, okulumuzun çevresel projelerine velilerin katılımı sağlanarak, okul ve aile iş birliğiyle sürdürülebilirlik bilinci güçlendirilecektir. Bu etkinlikler,

okulda ve evde çevre bilincinin bütüncül bir şekilde gelişmesini amaçlamaktadır.

 

 

 

9

 

 

Atık kutuları bulundurma ve sıfır atık belgesini almış olmak

 

 

 

Ceylan TOTİK

Samet BÖRKLÜCE

 

 

Mart-2025 Nisan-2025

Sıfır atık kapsamında, okulumuzda atık yönetimini etkin bir şekilde gerçekleştirmek amacıyla çeşitli atık kutuları yerleştirilecektir. Bu kutular, geri dönüşüm, organik atık ve diğer atık türlerine göre ayrılacak şekilde düzenlenecektir. Ayrıca, sıfır atık belgesini alarak, atıkların azaltılması ve geri dönüşüm süreçlerinin sistemli  bir  şekilde  uygulanması  sağlanacaktır.  Bu çalışmalar, öğrencilerin ve okul toplumunun çevreye duyarlı alışkanlıklar kazanmasına ve atıkların doğru bir şekilde yönetilmesine katkı sağlayacaktır.

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

Okul Bahçesi Yeşillendirme kapsamında yağmur suyu bahçesi, topraksız tarım uygulamaları ve benzeri çalışmalar

 

 

 

 

Emel GÖKSU

  Melis BİRBİRİ

Ceylan TOTİK

 

 

 

 

Mart-2025 Nisan-2025

Okul bahçesinin yeşillendirilmesi kapsamında çeşitli çevre dostu projeler hayata geçirilecektir. Yağmur suyu bahçesi oluşturularak, yağmur suyunun toplanması ve bitkiler için kullanılabilir hale getirilmesi sağlanacaktır. Ayrıca, topraksız tarım uygulamaları ile sürdürülebilir gıda üretimi öğretilerek, öğrencilerin çevre dostu tarım yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanacaktır. Bu çalışmalar, öğrencilerin doğa ile daha güçlü bir bağ kurmalarına ve çevreye duyarlı bireyler olarak yetişmelerine yardımcı olacaktır.

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

Doğa Dostu ya da AGRO Okul Kütüphanesi Oluşturma

 

 

 

 

 

Emel GÖKSU

 

 

 

 

 

Mart-2025 Haziran-2025

Doğa Dostu veya AGRO Okul Kütüphanesi oluşturulacak, burada öğrencilere çevre, doğa ve sürdürülebilirlik konularında kaynaklar sunulacaktır. Kütüphanede ekolojik okuryazarlık kitapları, doğa bilimleri ve çevreyle ilgili araştırmalar için kaynaklar sunulacaktır. Ayrıca, öğrencilere çevre dostu okuma alışkanlıkları kazandırmak amacıyla, dijital kaynaklar ve sürdürülebilir tarım yöntemlerine dair kitaplar da kütüphanede yer alacaktır. Bu kütüphane hem öğrencilere hem de okul topluluğuna çevre bilincini

artırıcı bilgi ve materyaller sağlayarak, doğa ile uyumlu bir yaşam tarzını teşvik edecektir.

 

 

 

12

 

Doğal gaz kullanmayan okullar, 2023 Eylül, Ekim, Kasım, Aralık ve 2024 Eylül, Ekim, Kasım, Aralık aylarına ait faturalardaki tüketim miktarlarını sisteme işler.

 

 

Alpaslan AKBULUT

Samet BÖRKLÜCE

 

 

Nisan-2025

Doğal gaz kullanmayan okullar, 2023 yılı Eylül, Ekim, Kasım, Aralık ve 2024 yılı Eylül, Ekim, Kasım, Aralık aylarına ait faturalardaki tüketim miktarlarını belirlenen sisteme işler. Bu işlem, enerji tüketiminin izlenmesi, verimliliğin artırılması ve çevre dostu enerji kullanımı sağlanması amacıyla yapılmaktadır. Sistemde toplanan veriler, okulların  enerji  tüketimi  konusunda  daha  bilinçli kararlar almasına  yardımcı  olur  ve  sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşılmasını destekler.

 

 

 

13

 

Okullar, puanlamanın yapılabilmesi için https://anket.meb.gov.tr/ sitesi üzerinden veri girişini yapar.

 

 

Alpaslan AKBULUT

Samet BÖRKLÜCE

 

 

Nisan-2025

Okul Müdürlüğü, tüketim verilerini sisteme işlemek için https://anket.meb.gov.tr/ sitesine giriş yaparak belirlenen aylara ait tüketim miktarlarını girer. Bu veri girişi, enerji tüketiminin izlenebilmesi ve puanlamanın yapılabilmesi amacıyla önemlidir. Sisteme doğru ve zamanında veri girişi yaparak, okullar çevre dostu enerji

kullanımı ve sürdürülebilirlik hedeflerine katkı sağlarlar.