Okulumuzda, Milli eğitim Bakanlığının Temel Eğitim müdürlüğüne bağlı yürütmüş olduğu "Enerji Dostu Mavi Yeşil Okul Projesi" dahilinde öğrencilerimiz bilgilendirildi. Komisyon üyesi öğretmenlerimizin katkılarıyla sınıf ve okul bazlarında projeler yapılmaya başlandı. Bakanlığımızın proje amacı aşağıda verilmiştir.
Amaç
Temel Eğitim Genel Müdürlüğüne bağlı resmi okullarda kaynakların doğru ve verimli kullanıldığı sürdürülebilir çevre koşullarına katkıda bulunacak çeşitli uygulamalarla enerji tasarrufunu teşvik etmeyi ve bu kapsamda gerçekleştirilen sürdürülebilir yaşamın temelini oluşturan çalışmaların belirlenerek Enerji Dostu Mavi Yeşil Okul belgelendirilmesini amaçlamaktadır.
T.C
YÜREĞİR KAYMAKAMLIĞI
OĞUZCAN HASAN MURATLI İLKOKULU MÜDÜRLÜĞÜ
ENERJİ DOSTU MAVİ YEŞİL OKUL PROJESİ EYLEM PLANI
https://oguzcanhasanmuratliilkokulu.meb.k12.tr/asusilkokulu
oguzcanhasanmuratliio
FAALİYET NO |
FAALİYET ALANI |
KOORDİNASYON VE UYGULAMA |
TARİH |
İÇERİK AÇIKLAMA |
1 |
Okul bünyesinde okul müdürü, bir müdür yardımcısı ve iki öğretmenden oluşan “Enerji Dostu Mavi Yeşil Okul Projesi Uygulama Komisyonu” kurulur. |
Alpaslan AKBULUT |
24.03.2025 |
1. Alpaslan AKBULUT (Müdür) 2. Samet BÖRKLÜCE (Müd.Yrd.) 3. Melis BİRBİRİ (Sınıf Öğrt.) 4. Emel GÖKSU (Sınıf Öğrt) 5. Ceylan TOTİK (İngilizce Öğrt.) …olmak üzere komisyonumuz kurulmuştur. |
2 |
Okul Eylem Planı Hazırlama |
Alpaslan AKBULUT |
25.03.2025 |
Eylem Planı; okulumuzda yürütülen çevre dostu birçok program ve proje ile ilişkili ve entegredir. |
3 |
Dergi, poster ya da broşür çalışmaları |
Samet BÖRKLÜCE |
24.03.2025 11.04.2025 |
Enerji verimliliği konusunda enerji tasarrufu ve yenilenebilir kaynakları tanıtıcı içerikler hazırlanacak. Çevre bilincini artırmak için geri dönüşüm ve doğal kaynakların korunması temalı çalışmalar yapılacak. Yeşil dönüşüm kapsamında sürdürülebilir yaşam ve karbon ayak izini azaltma konuları işlenecek. Dijital dönüşüm alanında çevre dostu dijital araçlar ve enerji tasarruflu teknolojilere dair bilgilendirici materyaller oluşturulacak. |
4 |
Doğa gezisi, doğa yürüyüşü, harita ve pusula ile yön bulma ve benzeri çalışmalar |
Melis BİRBİRİ Ceylan TOTİK |
Nisan-2025 |
Doğal kaynakların ve çevredeki biyoçeşitliliğin tanınması amacıyla öğrencilere yönelik doğa gezileri ve doğa yürüyüşleri düzenlenecektir. Bu etkinliklerde, harita ve pusula kullanarak yön bulma gibi beceriler kazandırılacak, çevre bilincini artırmaya yönelik gözlem ve inceleme çalışmaları yapılacaktır. Ayrıca, biyoçeşitliliğin korunması için farkındalık oluşturacak uygulamalı etkinlikler gerçekleştirilecektir. |
5 |
Atık azaltma, geri ve ileri dönüşüm uygulama ve farkındalık çalışmaları |
Melis BİRBİRİ Ceylan TOTİK Emel GÖKSU |
Mart-2025 Mayıs-2025 |
Doğal kaynakların kullanımı kapsamında, öğrencilerde sorumlu tüketim bilincini geliştirmek için atık azaltma, geri dönüşüm ve ileri dönüşüm çalışmaları yapılacaktır. Bu etkinlikler, öğrencilerin bireysel tüketim alışkanlıklarını gözden geçirmelerine ve çevreye duyarlı çözümler üretmelerine olanak tanıyacaktır. Ayrıca farkındalık oluşturmak için bilgilendirici uygulamalar ve projeler gerçekleştirilecektir. |
6 |
Güneş paneli bulundurma, yağmur hasadı sistemi kurma, kompost, malçlama uygulama çalışmaları |
Melis BİRBİRİ Emel GÖKSU |
24.03.2025 30.04.2025 |
Çevre dostu uygulamalar kapsamında, okulda yağmur hasadı sistemi kurularak su tasarrufu sağlanacak ve kompost uygulamalarıyla organik atıkların geri dönüşümü teşvik edilecektir. Bu çalışmalarla öğrenciler, çevreye duyarlı uygulamaları öğrenerek sürdürülebilir bir yaşam anlayışı geliştirecektir. |
7 |
Toplum hizmetlerine katılım |
Emel GÖKSU Melis BİRBİRİ |
Nisan-2025 |
Okulumuzun bulunduğu bölgedeki çevresel koşullar dikkate alınarak, çevre, doğa, sürdürülebilirlik ve ekolojik okuryazarlık konularında toplum hizmetlerine katılım sağlanacaktır. Bu çerçevede, öğrenciler çevresel sorunlara duyarlılıklarını artırmak amacıyla yerel çevre temizliği, ağaçlandırma çalışmaları, geri dönüşüm projeleri ve doğal yaşamı koruma faaliyetlerine katılacaklardır. Ayrıca, toplumda çevre bilincini geliştirecek seminerler ve atölye çalışmaları düzenlenerek, okulumuzun çevreye duyarlı bir lider olmasına katkı sağlanacaktır. Bu tür çalışmalar, öğrencilerimizin ekolojik okuryazarlıklarını geliştirmelerine ve çevreye yönelik sorumluluk bilinci kazanmalarına yardımcı olacaktır. |
8 |
Veli bilgilendirme çalışmaları, toplantı, seminer, uygulama çalışmalarına aktif katılım vb. |
Emel GÖKSU Ceylan TOTİK |
Nisan-2025 |
Çevre, doğa, sürdürülebilirlik ve ekolojik okuryazarlık konularında veli bilgilendirme çalışmaları yapılacaktır. Bu çalışmalar kapsamında, velilere yönelik toplantılar, seminerler ve uygulama çalışmalarına aktif katılım teşvik edilecektir. Velilere, çocuklarının çevre dostu alışkanlıklar edinmesi için evde yapılabilecek etkinlikler ve çevreye duyarlı yaşam tarzları hakkında bilgi verilecektir. Ayrıca, okulumuzun çevresel projelerine velilerin katılımı sağlanarak, okul ve aile iş birliğiyle sürdürülebilirlik bilinci güçlendirilecektir. Bu etkinlikler, okulda ve evde çevre bilincinin bütüncül bir şekilde gelişmesini amaçlamaktadır. |
9 |
Atık kutuları bulundurma ve sıfır atık belgesini almış olmak |
Ceylan TOTİK Samet BÖRKLÜCE |
Mart-2025 Nisan-2025 |
Sıfır atık kapsamında, okulumuzda atık yönetimini etkin bir şekilde gerçekleştirmek amacıyla çeşitli atık kutuları yerleştirilecektir. Bu kutular, geri dönüşüm, organik atık ve diğer atık türlerine göre ayrılacak şekilde düzenlenecektir. Ayrıca, sıfır atık belgesini alarak, atıkların azaltılması ve geri dönüşüm süreçlerinin sistemli bir şekilde uygulanması sağlanacaktır. Bu çalışmalar, öğrencilerin ve okul toplumunun çevreye duyarlı alışkanlıklar kazanmasına ve atıkların doğru bir şekilde yönetilmesine katkı sağlayacaktır. |
10 |
Okul Bahçesi Yeşillendirme kapsamında yağmur suyu bahçesi, topraksız tarım uygulamaları ve benzeri çalışmalar |
Emel GÖKSU Melis BİRBİRİ Ceylan TOTİK |
Mart-2025 Nisan-2025 |
Okul bahçesinin yeşillendirilmesi kapsamında çeşitli çevre dostu projeler hayata geçirilecektir. Yağmur suyu bahçesi oluşturularak, yağmur suyunun toplanması ve bitkiler için kullanılabilir hale getirilmesi sağlanacaktır. Ayrıca, topraksız tarım uygulamaları ile sürdürülebilir gıda üretimi öğretilerek, öğrencilerin çevre dostu tarım yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanacaktır. Bu çalışmalar, öğrencilerin doğa ile daha güçlü bir bağ kurmalarına ve çevreye duyarlı bireyler olarak yetişmelerine yardımcı olacaktır. |
|
||||
11 |
Doğa Dostu ya da AGRO Okul Kütüphanesi Oluşturma |
Emel GÖKSU |
Mart-2025 Haziran-2025 |
Doğa Dostu veya AGRO Okul Kütüphanesi oluşturulacak, burada öğrencilere çevre, doğa ve sürdürülebilirlik konularında kaynaklar sunulacaktır. Kütüphanede ekolojik okuryazarlık kitapları, doğa bilimleri ve çevreyle ilgili araştırmalar için kaynaklar sunulacaktır. Ayrıca, öğrencilere çevre dostu okuma alışkanlıkları kazandırmak amacıyla, dijital kaynaklar ve sürdürülebilir tarım yöntemlerine dair kitaplar da kütüphanede yer alacaktır. Bu kütüphane hem öğrencilere hem de okul topluluğuna çevre bilincini artırıcı bilgi ve materyaller sağlayarak, doğa ile uyumlu bir yaşam tarzını teşvik edecektir. |
|
||||
12 |
Doğal gaz kullanmayan okullar, 2023 Eylül, Ekim, Kasım, Aralık ve 2024 Eylül, Ekim, Kasım, Aralık aylarına ait faturalardaki tüketim miktarlarını sisteme işler. |
Alpaslan AKBULUT Samet BÖRKLÜCE |
Nisan-2025 |
Doğal gaz kullanmayan okullar, 2023 yılı Eylül, Ekim, Kasım, Aralık ve 2024 yılı Eylül, Ekim, Kasım, Aralık aylarına ait faturalardaki tüketim miktarlarını belirlenen sisteme işler. Bu işlem, enerji tüketiminin izlenmesi, verimliliğin artırılması ve çevre dostu enerji kullanımı sağlanması amacıyla yapılmaktadır. Sistemde toplanan veriler, okulların enerji tüketimi konusunda daha bilinçli kararlar almasına yardımcı olur ve sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşılmasını destekler.
|
|
||||
13 |
Okullar, puanlamanın yapılabilmesi için https://anket.meb.gov.tr/ sitesi üzerinden veri girişini yapar. |
Alpaslan AKBULUT Samet BÖRKLÜCE |
Nisan-2025 |
Okul Müdürlüğü, tüketim verilerini sisteme işlemek için https://anket.meb.gov.tr/ sitesine giriş yaparak belirlenen aylara ait tüketim miktarlarını girer. Bu veri girişi, enerji tüketiminin izlenebilmesi ve puanlamanın yapılabilmesi amacıyla önemlidir. Sisteme doğru ve zamanında veri girişi yaparak, okullar çevre dostu enerji kullanımı ve sürdürülebilirlik hedeflerine katkı sağlarlar. |
|||||